zondag, mei 21, 2006

Nog maar eens over zoekstrategieën

Naar aanleiding van de comment van Wouter op de vorige post ("mijn idee is dat de keyword tools komen voor de zoekacties") heb ik dit plaatje maar eens in elkaar geknutseld. Mijn stellige overtuiging is immers dat je het er voor een goede zoekactie niet bij kunt laten om je zoekplan in één keer te formuleren. Ook Information Research is een cyclisch proces waarbij bovenstaande variant op de kwaliteitscirkel verschillende malen wordt doorlopen. De oriëntatiefase is dan de eerste keer.

Technorati tag:

3 Comments:

Blogger WoW!ter said...

Jos, een mooi plaatje dat je getoverd hebt. Toch lopt het naar mijn mening niet helemaal. Het zoeken is een cyclisch proces, accoord. Maar waar begin je in de cirkel. De eerste stap is eigenlijk de ingang in de cirkel, en ik zou het dan ook als zodanig tekenen, inkomend in de cirkel. Daar komen mijn trefwoord suggesties (naast de stadaard woordenboeken (maar ook www.answers.com) en encyclopedien en wiki's) te pas. De suggesties die jij aanreikt zijn inderdaad zoekwoordhulpmiddelen die te pas komen bij het evalueren en analyseren van de resultaten.

4:41 p.m.  
Blogger Jos van Helvoort said...

Dag Wouter,
echt overtuigen doe je me niet. Maar je tip over answers.com is denk ik goud waard. Die kende ik niet. Dank daarvoor.

5:16 p.m.  
Blogger Jos van Helvoort said...

Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

1:11 a.m.  

Een reactie posten

<< Home