zondag, april 16, 2006

Beste Reve Webstek


U merkt dat ik nog niet zomaar ben uitgeschreven over Gerard Reve. Zo vraag ik mij af wat nu de Reve-plek bij uitstek is op het www. Het staat onomstotelijk vast dat er een vaste groep Revisten is, dus zullen er ook wel Reve Webstekken bestaan. DBNL (waar onder andere de eerbiedwaardige Maatschappij der Nederlandse Letterkunde achter zit) lijkt een goede plek om te beginnen, maar daar hebben ze het heengaan van Reve nog niet opgemerkt: is dit een bevestiging van de stelling dat de wetenschap achter loopt op de talloze particuliere initiatieven op het www? Ook de externe links bij het lemma Gerard Reve op DBNL houden niet over: één naar de Niet Erkende Gerard Reve Pagina (met condoleanceregister dat is geopend op 15 april) en een tweede link die, hoe ironisch, 'dood' blijkt te zijn.
Dan maar eens gekeken op de Nederlandse Wikipedia. De bespreking van zijn leven, werk en literaire thema's en motieven doet zeker niet onder voor die bij DBNL. Bij de laatste is de lijst van secundaire literatuur zonder meer beter, maar (gezien de uitgangspunten van DBNL) wat aan de oude kant. DBNL kiest er immers voor om alleen secundaire bronnen te noemen die ook full text op de site geplaatst kunnen worden en in de meeste gevallen dus auteursrechtvrij zijn. De actualiteit van het Wikipedia-lemma is kortom vele malen hoger, wat onder andere blijkt uit de externe links die allemaal wél werken. Daarmee doet de Nederlandse Wikipedia mee in de nominatie voor beste Reve Webstek.
Maar de meest infomatieve en goed onderhouden Reve Webstek is voor mij toch Nader tot Reve (gevonden via nl.wikipedia). Wat een schat aan links, nieuwtjes en actuele berichten! En ook hier een condoleanceregister maar dan al vanaf zondag 9 april.
Wat leren wij hier nu van? Onder andere dat de typische webmedia (vaak op basis van persoonlijke betrokkenheid) het qua actualiteit veel beter doen dan de meer traditionele media die zich (ook) op het www hebben toegelegd. Of ik daar veel nieuws mee zeg? Ik ben bang van niet.

5 Comments:

Blogger WoW!ter said...

Hoi Jos,
Leuk dat je de Wikipedia aanhaalt, ik loop er al een tijdje aan te denken om daar eens over te posten, en de snelle bijwerking van de pagina van Reve had ik daarvoor als voorbeeld op mijn netvlies. Ik ben trouwens niet zo'n literatuurkenner, of Reviaan, maar ik mis het KB dossier wel in je overzicht (http://www.kb.nl/dossiers/reve/reve.html), of is die ook beneden de maat?
WoW!ter

5:15 p.m.  
Blogger Jos van Helvoort said...

Ha Wouter,
Met jouw opmerking breng je (onbedoeld?) de kwestie te berde van de "grenzen van de virtuele bibliotheek". Het "dossier Gerard Reve" komt voor als link bij "Nader tot Reve". Maakt het dossier daarmee deel uit van de betreffende webstek?

Ik gebruik de laatste term overigens heel bewust. Hoe interessant het dossier van de KB ook is (en dat is het), het betreft vooral bibliografische informatie over bronnen die zelf niet op het www te vinden zijn, en als dat wel zo is ontbreekt de link (frappant voorbeeld is de index revianus die ook elektronisch is te raadplegen!)

Wat trouwens naast de Wikipedia (ik zie uit naar je post) ook nog wel interessant is: is het nu Reviaan of toch Revist? In dit geval heb je gelijk. Want Reve zelf zei: "Het revisme is de volstrekt belangeloze liefde" (http://www.nadertotreve.nl/leven/levemarine.html).
Dat heb ik dan maar weer geleerd.

9:27 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hier vindt u een Gerard Reve Weblog, dat regelmatig door mij wordt bijgehouden:
http://gerardreve.web-log.nl/

met vriendelijke groet,
E.H.
("eenvoudige huisvrouw"
een belangeloze liefhebster van de grote volksschrijver)

11:18 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Uitgeschreven over Reve, raakt men nimmer.
Het Erkende Gerard Reve Forum
staat altijd open!

http://grootgerardreveforum.yourbb.nl/index.php

8:35 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Belangen-loos, zoals E.H. zegt, kan men nooit zijn. Dat weet U, dat weet ik en dat weet E.H. ook. Zij heeft er dus belang bij zich hier te melden.
U schrijft overzichtelijk en verdienstelijk.
Reve zal in den hemel glimlachen als hij U leest

8:38 p.m.  

Een reactie posten

<< Home