zondag, april 09, 2006

Eerbetoon aan Gerard Reve

"Nu weet ik, wie gij zijt,
de Jongen die ik eenzaam zag te Woudsend en daarna,
nog op dezelfde dag, in een café te Heeg.
Ik hoor mijn Moeders stem.
O Dood, die waarheid zijt: nader tot U."

Onder het motto "goed voorbeeld doet volgen" voeg ik er het volgende aan toe:

Nu weet ik dat jij er bent.
Het moment dat ik weemoedig een stukje typte
over passie en over tóen, blies jij je laatste adem uit.
Op de radio klonk de stem van Prégardien.
O Gerard, O Gerard: nader tot Hem.

3 Comments:

Blogger Jos van Helvoort said...

Regel 3 van mijn eigen strofe is gewijzigd.

9:50 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hè, de Tweede van de 4 Grote Na-Oorlogse Nederlandse Schrijvers heeft het erbij laten zitten. In het diepe zuiden waar ik gister vertoefde was het heengaan van de Rooms-Katholieke Volksschrijver het gesprek van de dag. In menig kafee zag ik een groen takje geplaatst in het kruisbeeld boven de tap met Belgische bieren. Maar dit kon ook te maken hebben met Palmzondag, dat weet ik niet goed.
Nu Mulisch en Wolkers nog.
In een aantal recente Televisie-uitzendingen heb ik ze gezien en het lijkt erop dat ze het Eeuwige Leven hebben. Toch zullen ook zij de Wil van God niet ontlopen! En dan rijst de prangende vraag: wie zijn eigenlijk de 4 Grote Na-9/11 Nederlandse Schrijvers? Het is een moeilijke questie maar er moet nu -DV- een antwoord op komen, zoveel is zeker.

12:30 a.m.  
Blogger Jos van Helvoort said...

Regel 2 en 4 zijn nu ook gewijzigd. Dit moet het dan wel ongeveer zijn.

8:41 a.m.  

Een reactie posten

<< Home