vrijdag, april 28, 2006

Twee tips


Twee zaken die ik hier wil opmerken hoewel ze inmiddels geen van beide echt nieuws meer zijn. Om te beginnen: editie 2 van Het Zoekboek voor het Web van Marten Hofstede. Staat sinds gisteren op het web, of beter: is gisteren aangekondigd op de IP weblog waar Marten zelf achter zit. De eerste editie heb ik een paar jaar gebruikt in mijn colleges voor onze propedeuse studenten maar was sinds enige tijd helaas uitverkocht. Nu is er dus een tweede druk en een korte blik op de inhoud overtuigt me ervan om het opnieuw te gaan gebruiken. Dat geldt dan in ieder geval voor de eerste drie hoofdstukken die een algemeen beeld geven van zoekhulpmiddelen en zoektechnieken. Vanaf hoofdstuk 4 volgt een meer gedetailleerde bespreking van afzonderlijke tools; die hoofdstukken zijn dan ook meer geschikt als naslagwerk, is mijn snelle oordeel.
Een tweede tip is de Onfolio add in voor Windows Live Toolbar. Sinds enige tijd gratis te downloaden maar uiteraard alleen te gebruiken voor Microsofts Internet Explorer. Ik blogde er al eerder over maar toen was het nog betaalde software. De gratis versie heeft helaas wat minder faciliteiten (zo ontbreekt de mogelijkheid om volgens de erkende citatiestijlen als APA of MLA te exporteren) maar het blijft een heel handige tool. Je moet er wel microsoft.net framework voor geïnstalleerd hebben, en dat vraagt even wat geduld.
Technorati tag: