dinsdag, december 22, 2009

De praktische relevantie van een oudbakken voorbeeld

Je komt niet zo heel origineel uit de hoek als je als informatieprofessional die het nut van een gecontroleerd vocabulaire probeert uit te leggen, het voorbeeld van de fiets en het rijwiel weer van stal haalt. Wat spelend met mijn nieuwe smartphone lijkt dat voorbeeld echter nog niet eens zo heel stoffig. Als ik met de mobiele variant van Google Maps vanuit 'mijn locatie' zoek met het woord 'fiets' wordt 'rijwielhuis Piet Vonk' niet gevonden terwijl die toch echt op zo'n 500 meter van 'mijn locatie' is gevestigd. Ik krijg ineens begrip voor de Italiaanse toerist die mij afgelopen zomer op het terras van biercafé Het Klooster in paniek aansprak om een adres voor vervanging van zijn gebroken derailleurkabeltje.

Technorati tag: