donderdag, oktober 01, 2009

Goed nieuws van Refworks

Jan Companjen (directeur van De Haagse Hogeschoolbibliotheek) stuurt me het nieuws dat Refworks voortaan ook voor alumni gratis beschikbaar blijft. Dat is inderdaad een hele vooruitgang. Het account voor de online bibliografische managementtool Refworks is voor de meeste studenten immers een voorziening die wordt aangeboden door de universiteit of de hogeschool waar ze studeren, zodat zij (tot voor kort) na hun inschrijving aan het betreffende instituut niet langer de beschikking hadden over de gegevens die zij gedurende hun studie verzameld hadden. Een addertje onder het gras is natuurlijk wel dat ook de beschikbaarheid voor alumni alleen geldt zolang het opleidingsinstituut waar de student heeft gestudeerd haar institutionele contract met Refworks verlengt.

Natuurlijk is het altijd al zo geweest dat je de verzamelde gegevens ook kon exporteren naar een uitwisselingsformaat zodat je ze niet echt kwijt hoefde te raken maar dat gold dan weer niet voor de toegevoegde attachments. Daarom maak ik me als
medewerker van een hogeschool inderdaad wel degelijk druk over mijn Refworks-verzameling want wat ik daar inmiddels allemaal online heb gezet wil ik wel graag beschikbaar houden; ook als Refworks onverhoopt het loodje zou leggen of als mijn werkgever zou besluiten om de stekker eruit te trekken.