zaterdag, november 07, 2009

Loowi bijeenkomst 6 november in Den Haag

Gisteren heb ik op uitnodiging van Michel Wesseling van het International Institute of Social Studies voor het Landelijk Overleg Onderwijs Wetenschappelijke Informatie een workshop verzorgd over het gebruik van mijn scoringsrubriek voor informatievaardigheden. Bijzonder hartverwarmend was het om van diverse kanten (Saxion, Wageningen, HvA) te vernemen dat het scoringsschema goed wordt ontvangen door docenten die men ermee benadert. Een belangrijke kanttekening die ik menigmaal voorbij hoorde komen is dat docenten het echter vooral geschikt vinden om hun eigen onderwijs- en beoordelingspraktijk op het vlak van informatiegebruik aan te scherpen. De docenten gebruiken de scoringsrubriek met andere woorden niet zo snel als een echt beoordelinginstrument maar het is voor hen wel aanleiding om meer aandacht te besteden aan het gebruik van (wetenschappelijke) informatie door hun studenten. Dat is al een heel groot winstpunt denk ik en is overigens in lijn met andere onderzoeken naar het gebruik van scoringsrubrieken (zoals beschreven in Jonsson & Svingby 2007, The use of scoring rubrics).