Scoringsrubriek voor informatievaardigheden (1)
Het afgelopen jaar heb ik me intensief bezig gehouden met de ontwikkeling van een scoringsrubriek voor informatievaardigheden. Een scoringsrubriek is te beschouwen als een checklist waarbij behalve beoordelingscriteria ook het gedrag van studenten op verschillende niveaus is geoperationaliseerd. De scoringsrubriek die ikzelf ontwikkeld heb is te gebruiken voor de beoordeling van het informatiegebruik door studenten in hun onderzoeksrapporten, verslagen, essays, presentaties etcetera.
In InformatieProfessional van oktober verschijnt een artikel waarin ik de achtergronden van de scoringsrubriek uitleg en kort inga op ervaringen die ermee zijn opgedaan bij Saxion en de Nederlandse Defensie Academie. De scoringsrubriek zelf is als Word-document nu echter al te downloaden bij de HBO Kennisbank (zoek op 'helvoort'). Hij wordt daar gepubliceerd onder een Creative Commons licentie (naamsvermelding, niet commercieel, gelijk delen) zodat docenten een eigen variant kunnen ontwikkelen als ze dat wensen.
In InformatieProfessional van oktober verschijnt een artikel waarin ik de achtergronden van de scoringsrubriek uitleg en kort inga op ervaringen die ermee zijn opgedaan bij Saxion en de Nederlandse Defensie Academie. De scoringsrubriek zelf is als Word-document nu echter al te downloaden bij de HBO Kennisbank (zoek op 'helvoort'). Hij wordt daar gepubliceerd onder een Creative Commons licentie (naamsvermelding, niet commercieel, gelijk delen) zodat docenten een eigen variant kunnen ontwikkelen als ze dat wensen.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home