maandag, november 09, 2009

Hallo Haring!

Bas Haring mag dan keynote spreker zijn op het NVB-congres van aanstaande donderdag, in de laatste IP slaat hij volgens mij toch heus de plank mis. Hij houdt een pleidooi voor het stapelen van informatie in plaats van ordenen. En de informatieberg die zo ontstaat gaat hij graag met een zoekfunctie te lijf. Ach, hij is zeker niet de eerste die meent dat we sinds de opkomst van zoekmachines alles best op één hoop kunnen gooien, maar zijn argumenten overtuigen mij niet erg.

Zo zegt hij over Google Scholar: "Dat is voor mij een grote berg ongestructureerde artikelen." Voor Haring misschien wel, voor mij niet. Heb jij nooit opgemerkt Bas dat je in Google Scholar, anders dan in gewone Google, wel degelijk kunt zoeken op auteursnaam, publicatiejaar of brontitel? En dat geweldige 'cited by', zou dat ook een structuur zijn die 'vanzelf' ontstaat? Nee natuurlijk, er is door informatieprofessionals lang geleden al goed nagedacht over deze manier om documenten aan elkaar te linken (ook een vorm van structureren) en Google maakt daar nu slim gebruik van.

Maar nog veel meer heb ik me gestoord aan de voorbeelden die hij geeft uit zijn eigen praktijk als wetenschapper en publicist: het opbergen van e mails in mapjes, het terugzoeken van een paar gedownloade PDF's. Dat is toch heus niet te vergelijken met het toegankelijk maken van informatie voor de zeer diverse groep klanten die door documentalisten, bibliothecarissen en document managers wordt bediend.

Hallo Haring, je schrijft in een blad voor informatie
Professionals.