Integriteit
Het laatste nummer van InformatieProfessional staat in het kader van "Integriteit". Ook natuurlijk omdat de IP-lezing van 11 juni aan dat thema is gewijd. Jammer dat ik verstek moet laten gaan!
Maar wat verstaan we echter onder "integriteit" in het kader van informatievoorziening? Betrouwbaarheid van de informatie hoort er in ieder geval bij, maar hoe wordt die betrouwbaarheid zelf dan tot stand gebracht? Als ik er met mijn studenten over spreek dan zijn we het erover eens dat de gegevens correct moeten zijn (niet gemanipuleerd) maar dat ook de autoriteit van de afzender of samensteller een rol speelt. Volgens Wikipedia gaat het in het kader van informatiebeveiliging óók om volledigheid en tijdigheid maar dat lijkt meer betrekking te hebben op ict-systemen en digitale data dan op de informatie zelf. Hoe zit dat met informatie waar een boodschap in zit, informatie dus die echt wil communiceren?
Natuurlijk geldt ook daar dat volledigheid of compleetheid een rol speelt maar tegelijkertijdwordt ook een eigen visie op prijs gesteld. De afzender of auteur kan dus wel degelijk keuzes maken: zijn of haar eigen invalshoek, analyse en interpretatie kunnen juist het verschil maken met vergelijkbare informatie die op verschillende andere plekken ook te vinden is. Dat hoeft niet ten koste te gaan van de betrouwbaarheid of de integriteit van de boodschap. Het wordt echter anders als die eigen visie gepaard gaat met eenzijdigheid. In hetzelfde nummer van IP staat daar mijns inziens een niet zo fraai voorbeeld van. Hoewel het artikel van Tineke IJtsma veel wetenswaardigs bevat (zoals het inzicht dat informatie in veel organisaties een 'commodity' is geworden maar dat dat nog niet betekent dat er ook een groei van de vraag naar informatieprofessionals is te verwachten) vind ik dat ze zich toch wel op een heel beperkt aantal bronnen baseert. Kom op Tineke, de informatiewereld is groter dan de paar artikelen of onderzoeken die door collega's van je eigen organisatie zijn geproduceerd.
Maar wat verstaan we echter onder "integriteit" in het kader van informatievoorziening? Betrouwbaarheid van de informatie hoort er in ieder geval bij, maar hoe wordt die betrouwbaarheid zelf dan tot stand gebracht? Als ik er met mijn studenten over spreek dan zijn we het erover eens dat de gegevens correct moeten zijn (niet gemanipuleerd) maar dat ook de autoriteit van de afzender of samensteller een rol speelt. Volgens Wikipedia gaat het in het kader van informatiebeveiliging óók om volledigheid en tijdigheid maar dat lijkt meer betrekking te hebben op ict-systemen en digitale data dan op de informatie zelf. Hoe zit dat met informatie waar een boodschap in zit, informatie dus die echt wil communiceren?
Natuurlijk geldt ook daar dat volledigheid of compleetheid een rol speelt maar tegelijkertijdwordt ook een eigen visie op prijs gesteld. De afzender of auteur kan dus wel degelijk keuzes maken: zijn of haar eigen invalshoek, analyse en interpretatie kunnen juist het verschil maken met vergelijkbare informatie die op verschillende andere plekken ook te vinden is. Dat hoeft niet ten koste te gaan van de betrouwbaarheid of de integriteit van de boodschap. Het wordt echter anders als die eigen visie gepaard gaat met eenzijdigheid. In hetzelfde nummer van IP staat daar mijns inziens een niet zo fraai voorbeeld van. Hoewel het artikel van Tineke IJtsma veel wetenswaardigs bevat (zoals het inzicht dat informatie in veel organisaties een 'commodity' is geworden maar dat dat nog niet betekent dat er ook een groei van de vraag naar informatieprofessionals is te verwachten) vind ik dat ze zich toch wel op een heel beperkt aantal bronnen baseert. Kom op Tineke, de informatiewereld is groter dan de paar artikelen of onderzoeken die door collega's van je eigen organisatie zijn geproduceerd.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home