zondag, augustus 30, 2009

Over het zoeken van een bril

Het zal menige echte brildrager (en daarmee doel ik dus niet op die zeurende vijftigers die zich beklagen over min één of min anderhalf) bekend voorkomen: hoe kom je tot de keuze van een nieuw montuur op het moment dat je tot de conclusie bent gekomen dat het bestaande hulpmiddel ter compensatie van je visuele tekortkoming echt niet meer voldoet?

Van oudsher word je bij de brillenwinkel geholpen met een soort van scheerspiegel die de klant in de gelegenheid stelt een inspectie te doen van zijn of haar nieuwe voorkomen. Lastig is echter dat het dan om een momentimpressie gaat en dat de kans groot is dat je een paar uur later over je keuze gaat twijfelen. Vergelijking van het aanbod bij verschillende opticiens is al helemaal moeilijk.

Bij Specsavers helpen ze je tegenwoordig ook via het internet door een online tool waarmee je allerlei monturen virtueel op je neus kunt uitproberen (foto). Leuk bedacht maar ik vraag me af of die animaties of avatars wel echt de werkelijkheid benaderen. De beste methode is volgens mij heel simpel: vraag je partner of de opticien om een foto te maken van jou met de uitgekozen brillen op je neus en vergelijk ze thuis nog eens rustig op je computerscherm.

Technorati tag:

3 Comments:

Anonymous Bas Sezoens said...

Klopt allemaal wat je zegt.. Tegenwoordig kan je in bepaalde winkels ook al zelf foto's nemen en vergelijken. Werkt vrij prettig. Miracam heette het, geloof ik. Kon je ook meteen de foto's per mail mee naar huis sturen.

1:14 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Van Miracam heb ik nooit gehoord, noch ergens zien staan in een opticien.

Visiori ken ik wel van de meeste grote Peare Opticiens in Nederland en België!
Visiori.com heeft ook een leuk filmpje die alles makkelijk uitlegt.
Check it out!

3:00 p.m.  
Anonymous Henk Opsteeg said...

Je bedoelt toch Pearle veronderstel ik? Ik ga altijd naar eyewish, en daar heb ik ook eens zoiets gezien, was ook iets met visio dacht ik. Leuk systeem ja!

11:36 a.m.  

Een reactie posten

<< Home