zondag, juni 28, 2009

Papieren of digitale bieb

Arjen Fortuin ergert zich in NRC Handelsblad (26 juni) blijkbaar aan het dequisitiebeleid zoals dat door de mediatheek van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden wordt gevoerd. Hij doet dat naar aanleiding van de foto's die Coen Peppelenbos op zijn weblog publiceerde. Grappige naam trouwens in dit verband van deze docent aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden ('mijn lief, mijn lief, o waar gebleven').

Het is de aloude discussie tussen de liefhebbers van het 'oude boek' en zij die geloven in digitale substituten. Die discussie wordt trouwens niet helemaal eerlijk gevoerd want het is onduidelijk of de boeken worden vervangen en of het überhaupt om de laatste exemplaren gaat. Ter geruststelling van Fortuin en Peppelenbos: heel veel is ook nog te vinden op DBNL.

Wat ik me wel afvraag: zou Fortuin zich ook zo druk maken als de bibliotheek haar licenties opzegt voor bijvoorbeeld "Applied measurement in education" of de "European journal of education"?

Technorati tag:


3 Comments:

Blogger coen said...

Is Rituelen van Cees Nooteboom al te vinden op DBNL? En alles van Louis Paul Boon?
De tegenstelling die je suggereert, bestaat helemaal niet. Ik stimuleer juist heel erg dat studenten op DBNL kijken. Ik vind het alleen een beetje gek als ze vervolgens enorme pakken papier moeten uitdraaien omdat het lezen van de Ferguut (bijvoorbeeld) niet zo handig is op internet. Vroeger konden ze gewoon een boek lezen.
Er zit een rare insinuatie in die laatste zin van je stukje. A: je weet niet wat Fortuin daarover denkt. B: het is zijn vakgebied niet. C: ik hoop dat de redacteur Wetenschap ook in de pen klimt als er belangrijke abonnementen in de 'harde' wetenschapshoek worden opgezegd.
(Oh ja, leuk die opmerking over de naam, zo doet Helvoort me ook meteen aan Dante denken - het is altijd fijn als je kunt laten zien dat je niet van de straat bent.)

4:31 p.m.  
Blogger Jos van Helvoort said...

@ Coen,
Blijft staan dat Arjen Fortuin zich nogal uitdrukkelijk uitspreekt ("Hoe een hogeschool zijn bieb verwijdert") over het collectiebeleid van de NHL mediatheek, een vakgebied waar hij mijns inziens ook niet in thuis is.

7:00 p.m.  
Blogger coen said...

@ Jos: waarschijnlijk kan hij zich op grond van het aantal foto's van dozen een oordeel vormen.

11:02 p.m.  

Een reactie posten

<< Home