zondag, november 16, 2008

Aan het lezen: De draagbare lichtheid van het bestaan

Geattendeerd door een artikel van de Rotterdamse antropoloog Jos de Mul in De Volkskrant ben ik vanmiddag na een bezoek aan Delfts best voorziene algemene boekhandel begonnen aan "De draagbare lichtheid van het bestaan", een bundel opstellen van verschillende wetenschappers (Erasmus Universiteit, TNO en TU Twente) over "de alledaagse praktijken van de digitale autochtonen". De bijdrage van Jos de Mul over de diffuse grens tussen "gezonde en pathologische vormen van multitasking" stond in grote lijnen vanochtend ook al in de krant maar de uitgebreidere versie die in de bundel is opgenomen geeft uiteraard wat meer verantwoording en achtergrondinformatie. Het verhaal sluit goed aan bij de actuele discussie over de mythe van het multitasken.

De bijdrage van de andere redacteur van de bundel, Valerie Frissen, benadrukt het belang van improviserende amateurs voor het welslagen van technische innovaties. Het zijn niet de professionals in hun laboratoria die in hun eentje zo'n doorbraak forceren. Een leger van goedwillende liefhebbers die met zo'n vinding aan de slag gaat draagt evengoed bij aan het welslagen ervan. Uiteraard noemt ze als voorbeeld daarvan de radio-amateurs uit de 30'er jaren van de vorige eeuw, maar ook de meer recente bijdrage van computerhobbyisten aan een algemeen toegankelijke en veilige ict infrastructuur spreekt natuurlijk boekdelen. En nu is er dan Web 2.0 met haar user generated content (of 'user contributed value' zoals Frissen het zelf noemt).

Deze inzichten zijn allemaal niet echt nieuw (zij die afgelopen woensdag op de Surf Onderwijsdagen aanwezig waren konden
Doekle Terpstra er bijvoorbeeld ook over horen spreken) maar Frissen brengt een en ander in verband met het 'Wilde Denken', zoals dat werd onderscheiden door Lévi-Strauss. Hij doelde daarmee op een manier van denken die zich veel meer door concrete ervaringen en gebeurtenissen laat leiden dan het gangbare Westerse denken waarin ratio en abstractie de boventoon voeren. Frissen beargumenteert in mijn ogen overtuigend dat die andere manier van denken een wezenlijk kenmerk is van het sociale web zoals zich dat de laatste jaren manifesteert.

De overige opstellen moeten nog even wachten. Ik zal er morgen wel tijd voor hebben als we heen en terug het ouderlijk huis treinen om de verjaardag van Pa te vieren. Als ik tenminste niet gestoord wordt door al te luidruchtig mobiele bellers. Of moet ik hen beschouwen als de schenkers van een onverwachte 'Gift'? Zoiets begrijp ik als ik het derde opstel van de bundel snel doorblader. Het zal mij benieuwen.


2 Comments:

Blogger Remko Boers said...

Ik zie dat je een link naar mijn weblog hebt geplaatst:
"actuele discussie".

Leuk.

9:16 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ben benieuwd naar de follow-up als je het boek uit hebt.
Begin er zelf volgende week in.
Nieuwsgierig naar je oordeel

12:30 p.m.  

Een reactie posten

<< Home