vrijdag, september 05, 2008

... en de laatste dag

Op vrijdag is het podium voor de 'participants' van de training. Maar liefst 15 deelnemers hebben aangegeven een bijdrage te willen leveren over de situatie met betrekking tot information literacy in hun eigen land of te willen vertellen over hun 'best practices'. Dat leidt tot goede en minder goede bijdragen maar in alle gevallen is het interessant om te horen waar de deelnemers mee worstelen. Ook in dit geval wil ik één citaat vastleggen, dat van Sonja Spiranec van de Zagreb University (Kroatië, en op de foto rechts). Zij hield een pleidooi voor de functie van teacher-librarian, doodeenvoudig omdat informatievaardigheden door faculteit en studenten niet serieus genomen zullen worden zolang "librarians are not perceived as a teacher".
De conferentie eindigde met een citytour waarin een kijkje in het mausoleum van Atatürk natuurlijk niet mocht ontbreken. Daarnaast brachten we een bezoek aan het Museum of Anatolian Civilizations (een aanrader) en de Citadel (waarvoor hetzelfde geldt). Morgen terug naar Nederland met een hoofd dat overloopt van de indrukken.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

De opmerking van Sonja Spiranec is zó waar! Anderhalf jaar werkte ik als mediathecaris op een school voor voortgezet onderwijs. Ik begeleidde leerlingen op computers, schafte boeken aan, meestal in nauw overleg met docenten, regelde collecties, gaf leiding aan de medewerkers van de mediatheek. De docenten vonden me aardig en handig, lieten me vanalles voor hen regelen. Tot ik een introductieles voor brugklassers aanbood. Ineens telde ik mee! Ik was een van hen! Ik kon ook een klas in de hand houden, ik had blijkbaar ook iets met onderwijs. Inmiddels geef ik al weer zes jaar lessen informatievaardigheden.
Die lessen zijn niet alleen goed voor de leerligen, ook voor mijn positie in de school.
Naturlijk gaat de functie van teacher-librarian verder dan dat. Deze houdt de erkenning van de schoolleiding in dat informatievaardigheden een zelfstandig leerdomein zijn. En deze erkenning is er in de wettelijke regelingen niet. Ze komen terug in de kerndoelen van de meeste vakken. Maar daarmee zijn ze verantwoordelijkheid van de vakdocenten geworden. En die weten er toch te weinig van af. "Gebruik bij voorkeur internet want deze informatie kun je makkelijk overnemen in je werkstuk"(docent economie). Kees Kok, hoofd mediatheek Oostvaarders College. [het heeft een half jaar geduurd voor ik dit bericht las... beetje laat...] kokk@ovc.nl

8:42 p.m.  

Een reactie posten

<< Home