woensdag, september 03, 2008

Woensdagavond op Hacettepe

De workshop komt wat moeilijk op gang doordat de keynote speaker Woody Horton op het laatste moment heeft moeten afzeggen. Albert Boekhorst leest namens hem de key note voor, wat natuurlijk wel wat afdoet aan het gevoel van 'authenticiteit'. Daarna neemt Serap Kurbanoglu het stokje over met een opdracht voor 'concept mapping' van het begrip Information Literacy en de opdracht aan 5 groepen om een van de 5 ACRL standards uit te werken met leerdoelen, werkvormen, leeractiviteiten en toetsmethoden. Een van de vragen is bovendien welke basisvaardigheden nodig zijn voordat studenten überhaupt aan de betreffende leerdoelen kunnen werken.
Mijn eigen bijdrage over Web 2.0 en Information Literacy stond als laatste gepland. Aan mij vooraf ging Zdravka Pejova uit Slovenië/Macedonië die een gloedvol betoog hield over internationaal beleid op het gebied van informatievaardigheden. De overgang naar mijn eigen verhaal was daarom nogal 'back to basics' omdat ik vooral vertelde over mijn eigen ervaringen met studenten en mijn eigen onderwijs.Toch werd het goed ontvangen en gingen de deelnemers daarna druk aan de gang met de Information Literacy Game van Greensboro University (foto).
Nu de kop eraf is verheug ik me op de 'opening reception' en zie ik met veel vertrouwen mijn volgende presentatie tegemoet over Information Literacy Assessment. Tot slot rest mij niets dan het citaat van de dag vast te leggen: "IL is a learning issue, not a library issue" (Serap Kurbanoglu, Ankara, 2008-09-03).