donderdag, september 25, 2008

HBO Kennisbank 2.0

Aanstaande dinsdag mag ik op uitnodiging van de directeur van onze hogeschoolbibliotheek Jan Companjen meepraten over de HBO Kennisbank en mogelijke verbeteringen daarvan. Hoewel de aankondiging van deze klankbordbijeenkomst niet focust op web 2.0 functionaliteiten begrijp ik van Jan dat men daar toch wel op wil inzoomen. Dat blijkt ook wel uit een nieuwsbericht van 1 september jongstleden waarin wordt aangekondigd dat de "Kennisbank is uitgebreid met webservices die meer interactiviteit bieden". Concreet gaat het dan om waarderingen door middel van een sterrensysteem, het schrijven van recensies en mogelijkheden om te bookmarken respectievelijk andere geïnteresseerden te attenderen via mail. Bovendien staat op de openingspagina zowel een link naar 10 recent gerecenseerde publicaties als een link naar de 10 hoogst gewaardeerde publicaties.

Ter voorbereiding ga ik uiteraard nog eens goed kijken naar wat de HBO Kennisbank te bieden heeft. Omdat niets menselijks mij vreemd is type ik eerst maar eens mijn familienaam in het zoekscherm. In de resultatenlijst vind ik 2 scripties met een Van Helvoort als auteur (die ik verder geen van beiden ken), en een scriptie van Peter van Helden waarbij ik zelf als begeleider heb gefunctioneerd. Rechts staat een handig hulpscherm om je resultaten in te perken op bijvoorbeeld auteur of trefwoord. Omdat de HBO Kennisbank nog maar een beperkt aantal publicaties bevat is dat nu nog niet zo zinvol maar het nut ervan zal in de loop der tijd best blijken. Ik word echter geïntrigeerd door de 20 waarderingen die vanavond bij de scriptie van Peter staan vermeld. Vanmiddag om circa 15.00 uur waren dat er nog maar 15. Er wordt deze dagen dus behoorlijk gestemd op zijn publicatie, maar door wie? En waarom staat zijn publicatie (met 3 sterren) in de 'Waarderingen top 50' op plaats 34 terwijl hij andere 3 sterren-publicaties met slechts 5 waarderingen boven zich moet dulden? Het lijkt me dat de waardering met 3 sterren op basis van 20 beoordelingen betrouwbaarder geacht moet worden dan die op basis van 5.

Dat zal ik dus dinsdag in ieder geval inbrengen. De vraag waarom mijn eigen publicaties nog niet zijn opgenomen in de HBO Kennisbank is natuurlijk ook een relevante, maar dat is (Mea Culpa) ook of misschien wel juist aan mijzelf te wijten. Ik moet het er toch eens met Jan over hebben of er in de HBO kennisbank niet ook gewoon een hyperlink gelegd kan worden naar artikeltjes die inmiddels elders op het www (zoals bij E-LIS en bij Darlin) staan.

Technorati tags: