vrijdag, maart 24, 2006

Het commando 'tag' in Google Blog Search

Wouter nodigt mij uit om een een post te schrijven over het gebruik van het zoekcommando 'tag' in Google Blog Search. Aanleiding is zijn post Zoeken naar tags van afgelopen woensdag (met comments van mij) en een post van hem op 15 november.
Ik vermoed namelijk dat Google Blog Search eigenlijk helemaal niet zoekt naar via Technorati toegekende tags maar gewoon naar posts waarin de volgende tekst als exact phrase voorkomt: "tag:xxx". Die indruk krijg ik tenminste als ik zoek naar een tag die achter de aanduiding "technorati tag" niet als eerste genoemd wordt maar als tweede. Als voorbeeld geef ik Wouters eigen post over het zoeken naar satellietfoto's via Ask. Voor het gemak beperk ik de zoekactie tot de posts van hemzelf, met andere woorden tags:luchtfoto's blogurl:www.wowter.nl/blog/. Google Blog Search geeft daar geen resultaat wat ik verklaar door het feit dat de frase "tags:luchtfoto's" inderdaad niet voorkomt in zijn post. Zodra ik het leesteken : echter vervang door een spatie (en ik dus zoek naar posts met zijn URL en zowel het woord tags als het woord luchtfoto's) wordt de post wel gevonden. Dat wordt nog eens bevestigd als ik met de zoekactie tag:biblioblogosphere ook zijn post van 15 november (bij Google Blog Search gedateerd op 14 november) vind waaraan die tag helemaal niet is toegekend maar waarin de betreffende tekst wel als frase voorkomt.
Dat lijkt toch verdacht veel op full text zoeken, niet waar Wouter?

Technorati tag: