vrijdag, maart 31, 2006

De Zembla-uitzending van gisteren

Kan ik nog wat toevoegen aan wat Wouter gisterenavond al schreef of wat het forum bij Zembla zelf te bieden heeft? Niet veel hoor, behalve dan een verhaaltje uit de eerste hand dat het niet zo positieve oordeel over de documentaire bevestigt.
De documentairemakers zijn namelijk ook opnamen wezen maken bij een werkcollege dat ik gaf over het beoordelen van informatiebronnen. Aan de hand van een voorbeeld ga ik in zo'n werkcollege in gesprek met studenten over zaken als betrouwbaarheid, actualiteit, volledigheid en gebruiksgemak van (in dat geval) een platte html-tekst. Was een leuk college waar we wel wat last hadden van de rondlopende cameraploeg en interviewer maar waar mijn studenten enthousiast, gemotiveerd en kritisch aan deelnamen. Maar dat was niet waar het Zembla-team naar op zoek was. In een kort gesprek voor de lopende camera na afloop van het half uurtje opnamen werd mij één vraag gesteld en die luidde: of het ook niet mijn ervaring was dat studenten (door de interviewer steevast aangeduid met 'scholieren') alles wat met Google gevonden wordt voor zoete koek slikken. Daar sta je dan als docent die zojuist heeft laten zien dat jonge mensen ook heel volwassen kunnen omgaan met wat ze op het internet vinden.
Het paste dus niet zo in hun straatje en van de Haagse Hogeschool was (behalve de lector HRM Sylvia van de Bunt) dan ook niet meer te zien dan het sfeerbeeld van de computerwerkplekken en de boekenkasten van onze hogeschoolbibliotheek. Jammer voor ons, maar de manier waarop zoekmachine-optimaliseerders aan de schandpaal werden genageld was heel wat pijnlijker. Dat is me dan weer bespaard gebleven.
Technorati Tags: ,


1 Comments:

Blogger Unknown said...

Illustreert wel mooi hoe achterhaald de traditionele media zijn. Zij bepalen de toon van berichten en zijn vooral uit op sensatie. Als oud-student weet ik beter en vis ik mijn nieuws liever uit bronnen die ik zelf kies :-)

Edwin

12:10 p.m.  

Een reactie posten

<< Home