zondag, augustus 29, 2010

The Shallows: What the internet is doing to our brains

"That was certainly how I felt when I began to worry that my use of the Internet might be changing the way my brain was processing information". Zomaar een citaat (p. 38) uit het nieuwe boek van Nicholas Carr die al eerder stof deed opwaaien met het artikel Is Google making us stupid? Het boek is eigenlijk een uitgebreide variatie op hetzelfde thema: de structuur van het internet met zijn hyperlinks nodigt uit tot oppervlakkig lezen. Kenniswerkers van nu lezen zeker niet minder dan die van 20 of 30 jaar geleden; ze lezen vooral veel meer (titels) maar ook oppervlakkiger. Alleen al het verdienmodel van zoekmachines als Google nodigt uit om zo snel mogelijk van de ene 'snippet' naar de andere te hoppen maar we komen er niet meer toe om een boek of artikel van voor naar achter door te lezen en te reflecteren over de inhoud. En dat heeft gevolgen voor de manier waarop wij onze hersenen gebruiken.

Het is een interessante maar niet zo'n heel nieuwe gedachte. Dat bijvoorbeeld ook het gebruik van tekstverwerkers invloed heeft gehad op de structuur die we gebruiken in onze eigen geschriften, is een ervaring die menigeen herkent. En natuurlijk besteed ook ik zowel thuis als op het werk vele uren aan het navigeren naar artikeltjes, sites en boeken die mogelijk interessant voor me zouden kunnen zijn en die ik vervolgens na een minuutje of wat al weer wegklik. Maar waar je blijft hangen, lees je dat dan niet meer van voren naar achter? Het boek van Carr zelf is voor mij het bewijs van zijn ongelijk. Ik heb het afgelopen week van 'cover to cover' gelezen en zit hier nu daadwerkelijk voor mijzelf wat aantekeningen te maken (nadat ik de meest interessante passages al heb zitten overtikken in mijn Refworks bestand). Want het boek is echt de moeite waard. Het gaat namelijk niet alleen over het internet maar en passant behandelt Carr ook de geschiedenis van het schrift, de boekdrukkunst, de vorm van het boek zelf en andere verschijningsvormen van 'intellectual technology'. En ineens valt op dat ook de kranten van dit weekeinde volstaan met verwante onderwerpen: een reportage in De Volkskrant over de iPad waarvan de content juist niet op die van het (gratis) internet moet lijken maar veel meer de aandacht wil vasthouden en een beschouwing in NRC Handelsblad van Robbert Dijkgraaf over het boek van Carr zelf. En ook die heb ik van voor naar achteren gelezen. Inderdaad mijnheer Dijkgraaf, het deed me goed!
Technorati tag: