zondag, februari 22, 2009

4 modussen van zoeken

Informatieprofessionals maken onderscheid tussen verschillende typen zoekvragen. Een bekend onderscheid is dat tussen open en gesloten zoekvragen. Wowter maakt onderscheid tussen zoekvragen met voorkennis en meer exploratieve zoekvragen.

Op mijn zwerftochten over het web kwam ik vanmiddag echter een heel andere indeling tegen die ook een aardig perspectief biedt. Ik doel daarbij op het onderscheid dat Marcia Bates maakt tussen 4 modussen van "information seeking", verdeeld over 2 verschillende dimensies.

Aan de ene kant onderscheidt ze meer actieve manieren van informatie zoeken, doelgericht (via zoekmachines of databases) en minder doelgericht door te surfen of te browsen. Deze twee vormen zijn vooral geschikt voor het oplossen van concrete informatieproblemen en hebben betrekking op een actuele informatiebehoefte.

Aan de andere kant staan de meer passieve manieren van informatiezoeken. Je bent dan minder gericht op het oplossen van een specifiek probleem maar wel alert om informatie op te pikken die je in de toekomst van pas kan komen. De doelgerichte vorm daarvan ("monitoring") kennen we nu vooral als het volgen van nieuws en ontwikkelingen met behulp van attenderingssystemen (e-mail, rss). De minder doelgerichte vorm doet vooral een beroep op de strategische vaardigheid om de bruikbaarheid te herkennen van iets wat min of meer toevallig op je weg komt.

Bij beide vormen van "passive information seeking" speelt een rol dat je als informatiegebruiker alert bent op het vastleggen en verzamelen van mogelijk interessante informatiebronnen. Bijvoorbeeld door er over te schrijven op je weblog ;).

Technorati tag:

4 Comments:

Blogger Unknown said...

Ik zou nog wel eens een paar colleges information retrieval willen horen, om vast te stellen hoe groot de verschillen zijn tussen 2009 en 2000. In de basis is zoeken niet veel veranderd, maar het zoeklandschap enorm. Doen jullie nog veel met het diepe web etc?

7:50 a.m.  
Blogger WoW!ter said...

Leuk model duikel je daar op. Ik kan daar uitstekend mee uit de voeten, en sluit ook aan bij waar ik voor informatieprofessionals voorstander van ben.

3:52 p.m.  
Blogger Jos van Helvoort said...

@Edwin, als je je gedeisd houdt ben je voor mij als 'verstekeling' best welkom. Maar dan moet je er natuurlijk ook over bloggen;)
Wat er veranderd is? Veel aandacht voor "sociaal zoeken" naast ouderwets in je eentje. In het onderdeel deskresearch ligt sterk de nadruk op de betaalde bronnen. Als je die ook tot het diepe web rekent, dan doen we daar inderdaad veel aan. Verder is ons onderwijs ook wel erg veel 'leren door doen' geworden, of was dat in 2000 ook al?

@WoWter, 's mooi hé!

6:53 p.m.  
Blogger Unknown said...

@Jos: misschien kom ik daar nog wel eens op terug, wie weet. Jullie kunnen de colleges natuurlijk ook wel eens gaan streamen :-)

In 2000 was het ook veel doen maar internetresearch etc was behoorlijk theoretisch. Al heb ik later nog wel wat onderzoekjes mogen doen. Naar online kranten herinner ik me, de techniek achter onze beeldbank en zoekmachine Scirus.

1:36 p.m.  

Een reactie posten

<< Home