zondag, januari 18, 2009

Ook Cyrille Offermans meent dat...

Nadat ik in mijn vorige post beweerde dat informatievaardigheden veel meer behelzen dan zoeken op het internet, ben ik aan het lezen gegaan in Cyrille Offermans' essaybundel Schipbreuk, Over kennis, cultuur en beschaving (Cossee, 2008). Offermans' werk ken ik van lang geleden, toen ik me nog veelvuldig verdiepte in de didactiek van het letterkundeonderwijs. Hij heeft niet zo veel met 'Informatievaardigheden', begrijp ik. Toch is het opvallend dat ik op pagina 48 en 49 lees: "zonder een systeem van ietwat zinvol samenhangende kennis in je hoofd ben je helemaal niet in staat zinvolle vragen te stellen en gericht te zoeken, evenmin kun je het 'gevondene' een zinvolle plaats geven in 'wat je al hebt'."

Te toevallig en te mooi om het niet vast te leggen.