zaterdag, juni 14, 2008

Deskresearch: een studieboek door Maarten van Veen en Kees Westerkamp

Deskresearch: informatie selecteren, beoordelen en verwerken
Maarten van Veen en Kees Westerkamp
Amsterdam: Pearson Education Benelux
ISBN: 978-90-430-1496-0
€ 24,95

Waarom een studieboek over Informatievaardigheden?
Tja, waarom eigenlijk niet? Informatievaardigheden zijn belangrijk voor iedereen die in de kennissamenleving zijn weg wil kunnen vinden. Dat geldt bij het uitoefenen van je beroep (bijvoorbeeld als consultant, als zorgmanager of als marktonderzoeker) maar ook voor het functioneren als burger in het algemeen. Het is toch wel erg handig als je je goed kunt laten informeren voordat je overgaat tot de aankoop van een huis of de overstap naar een nieuwe job. In het hoger onderwijs wordt er nu nog veel te gemakkelijk van uitgegaan dat studenten al de informatie die ze zo snel en gemakkelijk kunnen opvragen ook zinvol kunnen gebruiken. In de praktijk blijkt dat ze juist heel veel moeite hebben om de 'betere informatiebronnen' te selecteren en de inhoud ervan goed te analyseren en te interpreteren.

Was er dan nog geen studieboek over Informatievaardigheden?
Jawel, maar de derde druk van het boek van Albert Boekhorst, Diane Koers en Inge Kwast dateert al weer van 2004 en de bespreking van specifieke databases en internettools is in dat boek inmiddels ook echt verouderd. Het nieuwe boek van Van Veen en Westerkamp is bovendien wat praktischer van opzet maar ook hun boek zal natuurlijk geen eeuwigheidswaarde hebben.

Wie zijn Maarten van Veen en Kees Westerkamp?
Maarten van Veen werkt als universitair docent Informatiekunde aan de Nederlandse Defensie Academie en publiceert veelvuldig over informatietechnologie en het gebruik daarvan in het onderwijs en op de werkplek. Kees Westerkamp is docent aan de Hanzehogeschool Groningen (onder andere bij de opleiding IDM) en heeft in het verleden veel van zich laten horen over onderwerpen als business intelligence, deskresearch en kennismanagement. Ze beschikken allebei aantoonbaar over expertise met betrekking tot de onderwerpen Deskresearch en Informatievaardigheden.

Voor wie is het boek bedoeld?
De uitgaven van Pearson Education richten zich vooral op het hoger onderwijs. Voor dit boek vraag ik me echter af of de soms wat oppervlakkige behandeling van de onderwerpen de universitaire opleidingen niet zal afschrikken. Daarnaast geldt dat de behandelde informatiebronnen vooral uit het vakgebied van economie, management en communicatie komen. Daardoor is het minder geschikt voor studenten die bijvoorbeeld een meer technische studie volgen.

Gaan wij het boek in ons onderwijs aan de Haagse opleiding IDM gebruiken?
Ja, dat zijn we wel van plan. Het zal dan in de plaats komen van het hier eerder genoemde boek van Boekhorst et al. Ik moet er wel bij aantekenen dat het boek van Maarten en Kees nogal wat slordigheden bevat. Dat loopt uiteen van spelfouten en typefouten (bijvoorbeeld Linked.com in plaats van LinkedIn.com) tot inhoudelijke kwesties waarvan ik vind dat de auteurs er met wel erg grote stappen doorheen banjeren. Als voorbeeld noem ik hier de toelichting op het gebruik van de 'asterisk' (*) op pagina 42, waarbij het gebruik ervan als truncatieteken in databases op één hoop wordt gegooid met het het gebruik als 'placeholder' in zoekmachines. Tenslotte merk ik op dat ik de gehanteerde definitie van 'primaire' versus 'secundaire' bronnen erg ongelukkig vind. Dat is een stokpaardje van me waarover ik Kees wellicht nog eens persoonlijk zal aanspreken.

Technorati tag:

2 Comments:

Blogger Unknown said...

Interessant! Dit boek wil ik graag eens lezen. Dat komt vast wel goed!

12:20 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Als ik het goed begrijp is dit dus een boek met wat foutjes die in de bijbehorende colleges goed kunnen worden verholpen.
Lijkt me een puik plan!

10:03 p.m.  

Een reactie posten

<< Home