woensdag, juni 13, 2007

De digitale bibliotheek, maar niet te zuur

Vandaag werd dan eindelijk het boek "De digitale bibliotheek" gepresenteerd waarvoor collega Peter Becker en ikzelf al half december 2006 de kopij van een hoofdstuk over de competenties van de Digitale Bibliothecaris hadden ingeleverd. De presentatie vond plaats tijdens een congres onder dezelfde naam dat door uitgeverij Essentials in samenwerking met de NVB werd georganiseerd.

Omdat ik niet graag naar mijn hoofd geslingerd krijg dat ik zuur ben licht ik er hier een paar positieve dingen uit. De oproep van Kees Westerkamp om meer te experimenteren met de nieuwe ict-mogelijkheden zal wellicht niet besteed geweest zijn aan de in grote getale aanwezige bibliobloggers (die doen dat immers al dagelijks) maar leek me inderdaad niet helemaal misplaatst voor de grote meerderheid van de deelnemers aan dit congres. De meeste indruk op mij maakte Jeroen van den Hoven met zijn bijdrage over "Value Sensitive Design van Digitale Bibliotheken". Wat mij betreft hadden ze hem dan ook best mogen aankondigen als keynote speaker.

Voor een oordeel over de overige bijdragen wil ik eerst nog even de presentaties doorlopen die morgen online verschijnen maar bij Wowter is al een en ander na te lezen omdat hij live zat te bloggen. Een oordeel over de bijdrage van Peter en mij aan het boek hoor ik natuurlijk graag van mijn lezers.
Verder wil ik kwijt dat ik het optreden van Jan van der Burg aan het einde ronduit gênant vond. Maar daar kijken de leden van de NVB inmiddels niet meer van op.


Technorati tag:

5 Comments:

Blogger WoW!ter said...

Dank Jos.

10:32 p.m.  
Blogger Ron Wessels said...

Leuk Jos, zo snel al een verslag. Ook ik was aardig onder de indruk van Jeroen van den Hoven. Helaas werd het daarna toch wel wat minder. Maar goed, dat er werk aan de winkel is, is duidelijk. Ik hoop dat mijn (en jouw oude en huidige) werkgever daaraan een belangrijke bijdrage kunnen leveren. Hoewel ik het concept van jullie artikel al een half jaar geleden heb gelezen, zal ik er zeker nog eens induiken.

11:26 p.m.  
Blogger Unknown said...

Ik kom dat eindoptreden overal tegen maar nergens in detail.

Dat maakt een mens nieuwsgierig :-/

12:45 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Nee, ik durfde het uiteindelijk niet aan om dat rare optreden te noemen op mijn blog... Wel leuk om je een keer gezien en gesproken te hebben.

2:56 p.m.  
Blogger Jos van Helvoort said...

@Daan, het genoegen was wederzijds hoor.

6:54 p.m.  

Een reactie posten

<< Home