zaterdag, mei 26, 2007

Nog eens het IP 10 debat

Het lijkt me dat ik nog eens wat meer inhoudelijk moet ingaan op het IP 10 debat van afgelopen donderdag. Het ging me niet om de inleiding van Richard Rogers. Die was interessant maar echt veel nieuws, behalve de zeer saillante uitspraak van Eric Schmidt, bracht hij toch ook niet te berde. Nee uiteindelijk ben ik naar Amsterdam afgereisd om kennis te nemen van / bij te dragen aan de nieuwe koers van het vakblad IP en daar werd ik ronduit in teleurgesteld. Laat ik de belangrijkste zaken noemen die ik er aan heb overgehouden:
- de doelgroep is divers en diffuus. Dat is van de ene kant de charme van ons vak en van de andere kant de makke: vraag het maar eens aan de IDM-opleidingen die ook zo'n moeite hebben om de opleiding op de kaart te zetten.
- het gedrukte vakblad moet meer ondersteund worden door de online site, en niet achter een lastige inlogcode met password die je niet kunt aanpassen. Me dunkt dat met name Wowter daar al het nodige over gezegd heeft in het verleden.
- frappant was de ontkenning van oud hoofdredacteur Wim Verbei dat de nieuwe generatie (informatie)professionals liever downloadt en print dan een papieren kleurendruk leest. Het is dan ook niet verwonderlijk dat je in IP, anders dan in de biblioblogosphere, eigenlijk nooit iets leest over een vereniging als Educause.
Met bovenstaande wijsheden in de tas zijn we maar aan de bitterballen gegaan.

Technorati tag: