zaterdag, mei 12, 2007

IDM Den Haag went to Washington

Nog even over de ervaringen van mij en René de Winter als "Presenters of the workshop Efficient Information Searching on the World Wide Web" voor een gehoor van 30 medewerkers van de World Bank. Als cursusmateriaal kozen we voor een speciaal voor deze gelegenheid ingerichte wiki-pagina. Wel zo handig omdat we op die manier in de gelegenheid waren om nog op de laatste dag wijzigingen aan te brengen in de te gebruiken presentatie. Wat mij steeds weer opvalt bij dit soort gelegenheden en wat ook nu weer gold, is dat succes verzekerd is als je maar zorgt dat er ook een lijstje is toegevoegd met hyperlinks naar de betere deep web-resources.

Waar ikzelf niet zo bij had stilgestaan is dat wij als Europeanen een andere stijl van opleiding en training hanteren dan men in de Verenigde Staten gewend is. Ikzelf vind het in ieder geval heel gewoon dat ik gedurende mijn betoog wordt geïnterrumpeerd en de lijn van mijn verhaal voor een gedeelte laat bepalen door de vragen uit de zaal. Deze meer persoonlijke aanpak werd door de deelnemers zeer gewaardeerd maar heeft natuurlijk ook het gevaar in zich dat de mensen met het hoogste woord het voor het zeggen hebben.
Wat mij verder opviel is dat het, ook in zo'n internationaal gezelschap, bijzonder slecht gesteld is met de bekendheid van de meer geavanceerde zoektechnieken. Zo was er onder de 30 deelnemers menigeen die nog nooit gehoord van de mogelijkheid om op exact phrase te zoeken. Ja, dan is het als workshopleider natuurlijk gemakkelijk om een goede evaluatie te scoren, wat dan ook prompt gebeurde.

Voor mijzelf was deze vuurdoop in het Engelstalige cursuscircuit echter bijzonder leerzaam en ik kijk er, samen met René, met veel plezier op terug.
Technorati tag:

3 Comments:

Blogger WoW!ter said...

Jos verras ons, link je wiki pagina met cursusmateriaal eens aan deze blogpost.....

8:52 a.m.  
Blogger Jos van Helvoort said...

@Wow!ter
Uiteraard doe ik dat voor jullie. Maar ik hoor dan natuurlijk ook graag wat je ervan vindt.

11:28 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Leuk om te lezen. Spannend ook. Zo'n internationaal gezelschap krijg je niet snel voor je snuffert. En zo'n wiki is ook een goed idee.

8:41 p.m.  

Een reactie posten

<< Home