zondag, juni 03, 2007

Het boek van Jos

Nee niet dat van mij, maar dat van collega Jos van Dijk. Zeer recent uitgekomen bij uitgever Otto Cramwinckel, die van IP. Jos van Dijk is behalve collega-docent aan de opleiding IDM van de Haagse Hogeschool een verwoed verzamelaar (sinds 1985) van berichten die betrekking hebben op "belemmeringen van de uitingsvrijheid" in Nederland. (Voor de subtielen onder u: dat is dus meer dan de vrijheid van meningsuiting.) Hij blogt daarover op Free flow of information en nu is zijn gedachtegoed dus ook in druk verschenen.

Ik ben nu bijna halfweg en blijf een beetje met een tweeslachtig gevoel zitten. Het eerste hoofdstuk vond ik nogal opsommerig. Het dunkt me dat Jos hier nogal stevig uit zijn knipselverzameling heeft zitten putten. Wat meer analyse (die eigenlijk pas na 40 pagina's aan de orde komt) en duiding had het voor mij aantrekkelijker gemaakt. Maar het tweede hoofdstuk (over godslastering) vond ik ronduit fascinerend. Een van zijn conclusies, waarbij hij overigens rechtstreeks de huidige minister van Onderwijs Ronald Plasterk citeert, is dat "elke godsdienst godslasterlijk ten opzichte van andere godsdiensten" is. Dat is er een om over na te denken en als de tweede helft van zijn boek evenveel biedt, kan ik het eenieder aanraden.

En verder moeten alle bloglezers natuurlijk hun feedreader instellen op zijn feed.

Technorati tag:

2 Comments:

Blogger Unknown said...

Ha, wat een leuke tip, dat boek ga ik lezen :-)

En goed om te zien dat er een feed nu is. Dat was een tijdje geleden nog niet zo. De Jossen gebroederlijk naast elkaar in Netvibes nu!

8:03 a.m.  
Blogger Dymphie said...

Dank voor de tip!

12:20 a.m.  

Een reactie posten

<< Home