dinsdag, februari 27, 2007

Een bericht naar mijn hart

Op de nieuwssite van Informatieprofessional lees ik een bericht naar mijn hart: "Studenten aan de geschiedenisfaculteit van Middlebury College in de Amerikaanse staat Vermont mogen niet meer citeren uit Wikipedia in werkstukken en opstellen". Maar nu komt het: het is bepaald geen verbod op het gebruik van de online publieksencyclopedie in het algemeen. De faculteit geeft aan dat de Wikipedia in haar ogen wel bruikbaar is als startpunt voor het vinden van bruikbare referenties. Precies de manier van werken dus die ik hier al eerder bepleitte. Wel zullen we onze studenten er nog vaak op moeten wijzen dat er echt een verschil is tussen de oriëntatiefase van een information research en de fase waarin je het gevonden materiaal gaat beoordelen en selecteren.
Ik herlees deze dagen het fameuze Seeking Meaning van Carol Kuhlthau waarin zij benadrukt dat veel frustratie bij onervaren informatiezoekers wordt veroorzaakt door het feit dat ze geen duidelijke focus hebben bepaald maar zich rücksichtslos storten op hun onderwerp. Ook een gebrek aan oriëntatie dus waarvoor de Wikipedia vaak zo'n goede diensten kan bewijzen.
"Daar staat tegenover dat het alsmaar uitstellen van het eigenlijke zoekwerk het plezier ook kan vergallen." Dat vertrouwde een collega docent mij tenminste onlangs toe. Maar ja, dat was dan ook geen IDM'er.
Technorati tags:

1 Comments:

Blogger Unknown said...

Zelfs Jimmy Wales is het er mee eens.
http://weblogs.nrc.nl/weblog/klaver/2007/02/23/universiteit-vermont-verbiedt-citeren-uit-wikipedia/

1:08 a.m.  

Een reactie posten

<< Home