maandag, februari 05, 2007

Ad Verbrugge kan niet spellen

Dat blijkt tenminste uit nevenstaande digitale snipper uit NRC Handelsblad van zaterdag 3 februari. Dat is helemaal geen doodzonde als diezelfde Ad Verbrugge (filosoof, universitair hoofddocent en voorzitter van Beter Onderwijs Nederland) ons maar niet bijna wekelijks bestookte met zijn tirades over het onderwijs dat 'vroeger' zoveel beter was. Welke 'vroeger' bedoel je dan Ad, de tijd van vóór je eigen schoolcarrière? Heus geloof me, die verhalen over de teloorgang van het onderwijs zijn van alle tijden.
Technorati tag:

5 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik kon het niet zo duidelijk zien op het digitale snippertje, dus daarom deed ik maar even een slordig beroep op Google. En ja hoor, "wordt berooft": 84.000 treffers. Jan Marijnissen bovenaan in het zoekresultaat. Zo gek is dat niet, want hij is immers tegen het 'roverskapitalisme'. "Wordt beroofd" kreeg 448.000 treffers. Dat leek mij iets betrouwbaarder. Volledigheidshalve :"Wordt beroofdt: 32 treffers (veel 19e eeuwse teksten, dat kan een verklaring zijn. Maar ook op Computeridee, en van iemand die allergisch is voor allochtonen. En dat zijn weer mensen van onze tijd).
Iets anders is of Ad Verbrugge inmiddels het loodje heeft gelegd, zoals ik uit je bericht begrijp. Ik zal de kranten er nog eens op nalezen.
Niettemin, ga door met je weblog. Het is leuk om originele berichten te lezen. Want in tegenstelling tot jouw weblog, lijden feel weplogs tog wel errug aan papegaaiecultuur. Of is het papegaaiencultuur?

12:04 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Nawoord: en toch moet het in dit geval terecht zijn: "bestookte"... Wat kan spelling toch tot verwarring leiden!

12:15 a.m.  
Blogger Jos van Helvoort said...

@ Olf, je kunt zonder digitale hulpmiddelen bij de hand ook even voor jezelf nagaan of je de voorkeur geeft aan 'hij beroofde me' of 'hij beroofte me'. Geen van beide waarschijnlijk, maar dat is dan weer een kwestie van semantiek.

9:43 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Je kan ook gewoon weten dat de stam van beroven 'berov' is. Er zit geen V in 't kofschip, of 't fokschaap of welke variant dan ook, dus gewoon met een -d op het eind.

Right?

9:27 a.m.  
Blogger Jos van Helvoort said...

@Walter, ja natuurlijk. Maar dat was ook voor de generatie van Ad Verbrugge altijd al heel ingewikkeld.

2:32 p.m.  

Een reactie posten

<< Home