woensdag, december 06, 2006

Betaald versus gratis

Het heeft er de schijn van dat mijn post van afgelopen vrijdag refereert aan een zeer actuele kwestie. Eergisteren lag de nieuwe InformatieProfessional op mijn deurmat waarin redacteur Paul Nieuwenhuysen een bijdrage schrijft over informatievaardigheden en 'dure databases'. Gezien mijn vorige post was ik zeer benieuwd naar wat hij te vertellen had onder de kop 'Dure databases doorduwen'.
Nieuwenhuysen heeft een vaardige hand van schrijven maar af en toe vraag je je toch wel af wát hij eigenlijk wil betogen. 'Hij bepleit een markt voor handleidingen' luidt het in de lead van het artikel maar al betogend werpt hij behoorlijk wat bedenkingen op. En in de opening van zijn artikel loopt hij aardig te hoop tegen recente aandacht voor Informatievaardigheden (Information literacy in goed Amerikaans) maar vervolgens beperkt hij dat concept eigenlijk tot vaardigheden in retrieval, waarmee hij naar mijn mening geen recht doet aan het werk dat veel van zijn collega informatieprofessionals op dit gebied hebben verricht. Maar het meest opvallend is toch wel de erkentelijkheid die hij betoont aan gratis databases/zoekmachines als Scirus en Google Scholar, die in mijn ogen toch slechts kunnen bestaan bij de gratie van hun duur betaalde broertjes en zusjes. Want kan iemand mij uitleggen hoe deze zeer gewaardeerde zoekreuzen anders aan hun content komen?

Technorati tag:

1 Comments:

Blogger Unknown said...

Het komt van veel commerciële uitgevers inderdaad. Zie alleen al het (IP-) overzicht op http://www.library.uu.nl/medew/it/eric/scholar.htm

Maar open access komt ook steeds meer in beeld. Of nog niet bij Google?

http://www.surf.nl/themas/index2.php?oid=36

2:23 a.m.  

Een reactie posten

<< Home