vrijdag, december 01, 2006

Gratis versus betaald

We zijn weer 3 weken op weg in het IDM-blok Information Research en het is opnieuw opvallend hoe moeilijk het is om onze nieuwe IDM'ers ervan te overtuigen dat het helemaal niet zo logisch is dat informatie gratis is. Nú gaat het mij even niet om de vraag of uitgevers inderdaad wel de waarde toevoegen die je zou mogen verwachten op basis van de prijs die je ervoor betaalt. Maar dat de productie van goede informatie werk met zich meebrengt die zich op een of andere manier ook moet laten betalen, dat is toch heus iets waar de gemiddelde eerstejaars student1) nooit bij stilstaat.
Nou is het ook wel frustrerend: je denkt heel wat mans of vrouws te zijn op het internet en dan verwacht de docent ineens van je dat je gebruik maakt van exotische dingetjes als Google Scholar, Scirus of Eric, of nog erger Picarta wat dan ineens ook weer blijkt te bestaan uit 2 databases. En als je eenmaal in de gaten hebt hoe dat werkt blijkt meer dan de helft van wat je vindt alleen maar te bestaan uit een soort cataloguskaartje terwijl het boek of het tijdschrift zich niet eens bevindt in die toch wel wat stoffige bibliotheek vijf minuten lopen verderop. Wat moet je dan?

Afgelopen woensdag meldden zich bij mij de eerste studenten die het lef hadden om te komen vragen hoe ze zo'n artikel nu wel te pakken konden krijgen. Compliment voor hun, en dat heb ik ze dan ook gegeven. En een bedankje aan de hogeschoolbibliotheek die de goede oude IBL-service nog altijd blijft verlenen zonder dat dat die armoedige studenten veel geld hoeft te kosten. Als zij maar beseffen dat de school daar natuurlijk wel voor betaalt.

1) helaas lijkt dat ook wel eens te gelden voor tweedejaars, derdejaars etc. studenten

Technorati tag:

1 Comments:

Blogger Unknown said...

Het zou eigenlijk best goed zijn als dit alle studenten zou worden bijgebracht.

Je kunt het maar weten, nietwaar?

Goed werk hoe dan ook :-)

2:35 a.m.  

Een reactie posten

<< Home