dinsdag, december 19, 2006

Informatievaardigheden van de net-generatie

In het kader van een onderzoek naar Informatievaardigheden kom ik een lezenswaardig rapport tegen van Wim Veen en Frans Jacobs: ICT en Onderwijs: Leren van jongeren. Het betreft een Surf-cahier uit 2005 en is gratis te downloaden op Surf.nl. Uiteraard heeft Margreet van den Berg dit al een jaar eerder opgemerkt maar mij zette het op het spoor van Educause, een netwerk voor mensen die betrokken zijn bij inzet van ICT in het hoger onderwijs. Op de site van Educause is echt heel veel te vinden over 'nieuw geletterdheid', oftewel de vraag in hoeverre de jeugd van tegenwoordig wel is voorbereid om op een academische manier met informatie om te gaan. Maar je kunt de vraag natuurlijk ook omdraaien: zijn onze ideeën over Informatievaardigheid nog wel van toepassing op de manier waarop de huidige twintigers in de toekomst omgaan met informatieverwerking?
Ik heb het nog niet helemaal gelezen maar het artikel Ensuring the net generation is net savvy (Lorenzo & Dziuban, 2006) zegt daar heel zinnige dingen over.
En speciaal voor Edwin: in hun Surf-cahier breken Veen en Jacobs een lans voor het inrichten van onderwijs volgens principes die in de game-wereld al heel gewoon zijn.

5 Comments:

Blogger Jos van Helvoort said...

Ik zag zojuist pas dat Edwin er in maart ook al een post over geschreven heeft. De laatste opmerking is dus eigenlijk overbodig, maar was wel gemeend.

10:25 p.m.  
Blogger Unknown said...

En als zodanig gewaardeerd :-)

Gaat het trouwens goed met je, Jos? Het is hier vrij stil. Heb je het druk met andere zaken?

Als dat zo is doe je er weinig aan maar toch...een beetje inkijk houden in de IDM-ontwikkelingen van nu vind ik niet verkeerd.

Ik houd me aanbevolen voor een intensivering van je posts!

2:52 p.m.  
Blogger Jos van Helvoort said...

Ik ben inderdaad nogal veel met andere dingen bezig, juist ook in de 'vrije' uren. Het bloggen schiet er zo een beetje bij in maar helemaal opgeven doe ik niet hoor!

Hierbij een link naar informatie over een alumni-bijeenkomst, al heb je die misschien ook al eerder ontvangen. Ik hoop dat je kunt komen,

Jos.

http://www.idmdenhaag.nl/conferentie/conferentie.php

4:42 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Jos je feed loopt niet helemaal lekker in Bloglines. Ik zou niet weten waar het aan ligt.

11:07 a.m.  
Blogger Jos van Helvoort said...

@Wouter, dat merkte ik gisteren ook maar ik heb de indruk dat de problemen nu (30-12) verholpen zijn. Edoch, thanks!

12:09 a.m.  

Een reactie posten

<< Home