maandag, maart 24, 2008

Web based of liever toch niet?

Sinds een paar weken biedt de hogeschoolbibliotheek van De Haagse aan alle studenten en medewerkers een gratis account aan voor Refworks: bibliografische software met als kenmerk dat de data online bewaard worden. Dat heef natuurlijk voordelen zoals het feit dat je de gegevens vanuit iedere online werkplek kunt benaderen en het feit dat je de gegevens makkelijk met collega’s kunt delen. Ik was dan ook zeker enthousiast toen ik hoorde dat de hogeschoolbibliotheek voor Refworks had gekozen. Intussen weet ik het niet zo zeker meer. Ik heb de afgelopen week te vaak met de armen over elkaar zitten wachten tot de records waren opgeslagen. En afgelopen woensdag was de site van Refworks zelfs van circa 13.00 tot 19.00 uur niet bereikbaar! Op die manier ga je toch twijfelen aan al die web based hulpmiddelen.
Wel handig is natuurlijk dat verschillende databases de mogelijkheid bieden om bibliografische gegevens te importeren. Zelfs Google Scholar kun je onder de Preferences zo instellen dat dat vanuit de hitlist met één muisklik kan. Met in gedachten Wow!ters “English post about Pubmed” moet je er dan nog wel aan denken de gegevens te corrigeren. Bij Google Scholar kan het allemaal nog veel erger
.

Technorati tags:



3 Comments:

Blogger WoW!ter said...

Hoi Jos,

Wij zijn net begonnen met het testen van RefWorks. Ik ben wel enthousiast, maar de downtime die je noemt hadden we dan ook nog niet ervaren.
Trouwens je eigen bibliografien bouwen kost altijd tijd wanneer je het goed wilt doen....
Wat de software ook belooft.

10:31 p.m.  
Blogger Jos van Helvoort said...

@Wow!ter,
Qua functionaliteiten ben ik zeker wel tevreden. De verwerkingstijd valt me echter niet mee. Ik ben er echter nog niet zo zeker van dat de oorzaak daarvan bij Refworks zelf zit.

1:07 p.m.  
Blogger Unknown said...

Ha Jos,

dat RefWorks down was is inderdaad erg vervelend, daar heb je met Zotero of Endnote geen last van. Die trage verwerkingssnelheid is voor mij echter nieuw. Uiteraard is werken over het net altijd trager dan locaal werken op een goed ingerichte machine, maar ik heb zelfs in de vele RefWorks practica met honderden deelnmers daar nog geen last van gehad. Ben benieuwd wat verder jullie ervaringen zijn met RefWorks. Ik vind zelf dat het (bijna) genoeg kan, maar dat het allemaal nog wel wat vloeiender mag. Het is nog geen tool waar iederèèn direct heel blij van wordt. Onze bevindingen in Utrecht houdt ik bij op Ref4UU http://ref4uu.blogspot.com

11:59 a.m.  

Een reactie posten

<< Home