woensdag, augustus 24, 2011

Deeltijdstudenten 'onbedoeld' de dupe

"Deeltijdstudenten zijn onbedoeld de dupe van de langstudeerdersregeling" meldde EenVandaag vanavond. Hoezo onbedoeld? Vanaf het begin was duidelijk dat deze regeling ook voor deeltijders ging gelden. Daar is vooraf voor gewaarschuwd en menigeen heeft ook toen al laten horen hoe onredelijk dat is.
Ondertussen lijkt nu al merkbaar dat de voorgenomen maatregel effect heeft op het aantal inschrijvingen.
ScienceGuide meldt (eveneens vandaag) dat het aantal voorinschrijvingen voor HBO- en universitaire studies opnieuw het aantal van het voorgaande jaar overtreft maar dat er juist bij deeltijd een daling van maar liefst 30% optreedt.

Ik kan hier niet ingaan op exacte aantallen maar ook voor de Haagse IDM-opleiding geldt dat het aantal belangstellenden voor de deeltijdopleiding dit jaar plotsklaps sterk afneemt. Behalve met de langstudeerdersregeling die vanaf 1 september 2012 zou gaan gelden kan dat overigens ook te maken hebben met het
instellingscollegegeld dat studenten voortaan moeten betalen voor een 'tweede' bachelorstudie. Het is al vaker geconstateerd: ook dit kabinet heeft de mond vol over de bevordering van het opleidingsniveau in het kader van de kenniseconomie maar de bezuinigingsmaatregelen staan daar voorlopig mee in schril contrast.

1 Comments:

Blogger Robin said...

Ik las je bericht omtrent de langstudeerregeling. Ook ik krijg hier als deeltijd student van IDM mee te maken.

Ik ben nu met mijn scriptie bezig en ga dus helaas een 5e jaar in je zou dus denken dat er niks aan de hand is.
Echter ik heb ooit in september-december 2000 een andere HBO opleiding in voltijd gedaan en voortijdig afgebroken.
Echter telt de overheid dit mooi als 1 studiejaar waardoor ik nu dus ook de boete van 3000 euro moet betalen. Spijtig dat het zo moet werken.

11:58 a.m.  

Een reactie posten

<< Home