zaterdag, maart 12, 2011

Studenten en hun PIM

Ongeveer anderhalf jaar geleden publiceerde ik mijn Scoringsrubriek voor Informatievaardigheden, een instrument om het informatiegebruik van studenten voor een paper, verslag of presentatie te beoordelen. Inmiddels wordt de scoringsrubriek op verschillende plaatsen gebruikt en krijg ik er nog altijd positieve reacties op. Maar zoals elk instrument kent het ook zijn beperkingen. Een ervan is in mijn ogen het feit dat de rubriek zich beperkt tot een momentopname, het informatiegebruik voor een specifieke taak of een bepaald project. Van informatievaardige studenten zou je verwachten dat ze ook aandacht hebben voor informatie die in de toekomst voor hen relevant zou kunnen zijn. Dat vergt een constante aandacht voor wat zij in het kader van hun studie en werk tegenkomen en de discipline om dat min of meer systematisch te bewaren voor later gebruik. Een 'systeem' dus voor Persoonlijk Informatie Management dat ze met regelmaat actueel houden. Om een beeld te krijgen van de manier waarop studenten omgaan met dat PIM heb ik een nieuwe vragenlijst ontwikkeld. Ik ben van plan om hem in het najaar van 2011 af te nemen bij een grote groep studenten van De Haagse Hogeschool. Bij wijze van pretest nodig ik echter alle lezers van deze blog uit om hem uit te proberen. Alle commentaar (zowel met betrekking tot vraagformulering, de inhoud van de vragen als de lay out) is zeer welkom via comments op deze blogpost. De online survey vind je hier. Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Technorati tag:

2 Comments:

Blogger Bianca Kramer said...

Mooie overzichtelijke enquete!

Een paar opmerkingen:

- Vragen doornummeren, nu is er 2x een vraag 1

- Ondanks dat de poll er langer van wordt, zou ik er toch voor pleiten om vraag 2 t/m 4 (of in elk geval vraag 2) te laten beantwoorden voor elk van de mogelijkheden die bij vraag 1 aangevinkt zijn.

- "Persoonlijk Informatie Management" is een nogal zware term, die veel mensen mogelijk niet direct iets zal zeggen. Ik kan me voorstellen dat ze dan ook minder geneigd zijn de enquete in te vullen. Misschien is het daarom beter om concreet te blijven, bv. 'bewaren en beheren van informatiebronnen', zoals dat ook in de uitleg genoemd staat.

Succes, ik ben benieuwd naar je ervaringen met de studenten!

Bianca Kramer (informatiespecialist Universiteitsbiblitoheek Utrecht)

1:47 p.m.  
Blogger Jos van Helvoort said...

Dag Bianca,

Hartelijk dank. Je suggestie om de vragen door te nummeren zal ik overnemen voor pagina 2. Op pagina 3 begin ik wel opnieuw met vraag 1 omdat je daar vanuit 2 verschillende pagina's terecht kunt komen. Je bezwaar wordt daar ook wel een beetje weggenomen door de introductietekst.

Je 2e punt: ga ik nog over nadenken. Ik houd zelf inderdaad meer van heel korte polls.

3e punt: maar vind je niet dat vooral de afkorting PIM veel beter 'bekt'?

Groetjes,

Jos.

11:23 a.m.  

Een reactie posten

<< Home