dinsdag, december 04, 2007

Kinderachtig van IP

Ik loop al twee dagen te dubben of ik er nu wel of niet een post aan zal wijden maar het moet er toch heus van komen: ik vind IP een beetje kinderachtig.

Wat is er aan de hand?
- op verzoek van collega en IP-redactielid Jos van Dijk bewerkten Peter Becker en ik onze bijdrage aan de EADI-conferentie over Open Acess Publishing en het hoger onderwijs tot een artikel voor IP. Daartoe aangemoedigd door Jos van Dijk besloten wij onze bijdrage met een suggestie voor IP zelf. De laatste alinea van onze bijdrage luidde als volgt: "Een blad als IP (geen Open Access!) zou daarbij [bij het overwinnen van publicatieangst door studenten /JvH] kunnen helpen door een openbaar discussieforum op te zetten waar haar lezers (én onze studenten!) hun reacties naar aanleiding van bijvoorbeeld deze bijdrage kwijt kunnen." Op 30 oktober sturen wij onze auteursversie in.
- op zondagavond 4 november lees ik in het novembernummer van IP een oproep om op www.informatieprofessional.nl "mee te praten" naar aanleiding van een artikel over een keurmerk voor registerinformatieprofessionals. Uiteraard ben ik verbaasd dat er nu ineens wel een discussieforum op IP.nl zou bestaan maar op zondagavond is daar nog niets van te vinden. Ik wijd daar diezelfde avond nog een korte post aan.
- Op maandagmiddag 5 november verwijt Bram mij dat ik "te snel conclusies heb getrokken". Dat vind ik flauw omdat ik zie dat Bram (of iemand anders van de redactie) op maandagochtend snel een kunstgreep heeft uitgehaald om via de omweg van de nieuwsrubriek alsnog een mogelijkheid tot comment op het betreffende artikel te creëren.
- op dinsdag 13 november ontvangen Peter en ik van de eindredacteur van IP Ronald de Nijs de geredigeerde versie van onze bijdrage. Op 14 november geven wij de laatste correcties door.
- op vrijdag 16 november ontvangt Peter (ter informatie) van Ronald het "eindproduct" waar de auteurs dus niets meer in kunnen wijzigen. En wat blijkt? De hierboven geciteerde slotalinea met de suggestie voor een discussieforum op de website van IP is onaangekondigd weggelaten.

Als de gedrukte IP tenslotte op zaterdag 1 december in de brievenbus belandt is van discussie op www.informatieprofessional.nl naar aanleiding van de inhoud van het laatst verschenen nummer ook niets meer te zien of te horen.

Ik weet het, als ik niet zo ijdel was geweest had ik op 16 november mijn poot stijf gehouden. Maar goed, morgen is het kinderfeest.
Technorati tag:

1 Comments:

Blogger Unknown said...

Een van de zegeningen van het web is dan weer dat je daar dingen kunt toelichten, aanvullen en snel van commentaar kunt voorzien.

Eigenlijk sluit het wel mooi aan op de discussie over open access, open platforms, en de vrijheid van informatie:

deze digitale bijdrage toont de meerwaarde daarvan automatisch aan.

Tijd om Thé Lau te draaien :-)

http://www.nomorelyrics.net/nl/The_Scene/15605-Open-songteksten.html

8:32 a.m.  

Een reactie posten

<< Home