Informatievaardiger door samenwerkend leren
Er wordt in de onderwijsliteratuur heel wat afgediscussieerd over "actief leren" en de rol die instructie daarbij dan wel of niet zou moeten spelen. Waar de meeste onderwijsgeleerden het echter wél over eens zijn is dat informatievaardigheden (en dan vooral die toegepast op het internet) een grote rol spelen bij de verschillende nieuwe vormen van leren zoals probleemgestuurd onderwijs, competentiegericht leren en projectonderwijs. Het onderwerp Infomatievaardigheden is dan ook zeker niet "eigendom" van informatiespecialisten zoals sommigen van hen wel eens lijken te geloven.
Bij de afdeling Instructietechnologie van de Universiteit Twente bijvoorbeeld deed Ard Lazonder onderzoek naar de hypothese dat studenten die gezamenlijk aan een internetzoekopdracht werken tot betere resultaten komen dan studenten die aan dezelfde zoekopdracht individueel werken. Hij vond daarvoor inderdaad de nodige aanwijzingen en kwam bovendien tot de conclusie dat samenwerking leidde tot betere planning, evaluatie en controle van het zoekproces. Het onderzoek werd beschreven in de British Journal of Educational Technology 2005 (3). Een Nederlandstalige presentatie van hetzelfde onderzoek staat hier.
Bij de afdeling Instructietechnologie van de Universiteit Twente bijvoorbeeld deed Ard Lazonder onderzoek naar de hypothese dat studenten die gezamenlijk aan een internetzoekopdracht werken tot betere resultaten komen dan studenten die aan dezelfde zoekopdracht individueel werken. Hij vond daarvoor inderdaad de nodige aanwijzingen en kwam bovendien tot de conclusie dat samenwerking leidde tot betere planning, evaluatie en controle van het zoekproces. Het onderzoek werd beschreven in de British Journal of Educational Technology 2005 (3). Een Nederlandstalige presentatie van hetzelfde onderzoek staat hier.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home