woensdag, september 12, 2007

Strategische informatievaardigheden

In een rapport van Jan Steyaert (Digitale vaardigheden: geletterdheid in de informatiesamenleving, Rathenau Instituut, 2000) kom ik het begrip Strategische informatievaardigheden tegen. Een interessant concept dat meer dan de internationaal toonaangevende publicaties over Information Literacy het belang benadrukt van het vermogen van individuen om de informatie die zij (al of niet bij toeval) ontvangen effectief te gebruiken voor hun professionele of persoonlijke doelstellingen. Steyaert zelf noemt het voorbeeld van een bericht over dalende rentekoersen: "de één legt de link naar de eigen hypotheekrente en spreekt er de bank op aan, de andere legt die link niet en mist een kans".
Docenten en informatieprofessionals werkzaam in het hoger onderwijs leren aan studenten hoe ze efficiënt informatie kunnen verwerven (geavanceerd zoeken, gebruik van attendering en rss feeds). Ze besteden bovendien veel aandacht aan analyse en evaluatie van die informatie, de "higher order thinking skills" waarover vaak wordt gesproken in het kader van informatievaardigheden. Maar hoe ontwikkel je bij studenten het vermogen om informatie die min of meer toevallig voorbij komt te herkennen als bruikbaar voor je eigen werk of maatschappelijk functioneren? Is de ontwikkeling van die competentie (serendipiteit) alleen mogelijk door veel ervaring of kunnen we ze daar ook in trainen?

Ik houd eigenlijk niet zo van berichten op weblogs die eindigen met "Dat moet ik nog eens goed uitzoeken" maar in dit geval weet ik heus het antwoord nog niet. Wie wil er met mij over in gesprek?
Technorati tag: