maandag, augustus 21, 2006

De competentie Information Literacy

De vorige post was eigenlijk slechts een inleiding op de kwestie waar ik al een tijdje mee worstel. Informatieprofessionals hechten nogal wat waarde aan het overbrengen van Informatievaardigheden, of zoals het in de Amerikaanse vakliteratuur heet Information Literacy. Ik denk dat het Albert Boekhorst was die het begrip in Nederland op de kaart zette met zijn gelijknamige boek uit 1999 (hoewel hij strikt genomen slechts co-auteur was) en zijn promotie op het betreffende onderwerp een jaar later. Sinds die tijd wordt er regelmatig aandacht aan besteed, zowel in 'ons vakblad' IP als in onderwijsliteratuur, op weblogs, themasites, studiedagen enzovoorts.
Wat echter zo jammer is dat het steeds de bibliotheekwereld is die daarbij het voortouw neemt. In de 3e druk van het boek Informatievaardigheden (2004) benadrukken Boekhorst c.s. gelukkig dat het (veel meer dan om een vaardigheid) gaat om een algemene competentie, gedefinieerd als een samenhangend geheel vaan vaardigheden, kennis en attitude. Keurig volgens de theorie van het competentiegericht opleiden, waarbij alleen de eveneens onmisbare link naar de authentieke beroepstaken ontbreekt. En daar zit hem volgens mij nu juist de kneep: pratend over het HBO (voor de universiteiten durf ik het niet te zeggen, die zijn wellicht nog niet zo op de competentietoer) denk ik niet dat je veel bewerkstelligt zolang je niet zorgt dat de competentie een plek krijgt in een of meer van de projecten waaraan de studenten werken. En voor de bibliotheek betekent dat dus dat ze de boer op moeten om samen met de vakdocenten de juiste projectcases te schrijven: bijvoorbeeld op het gebied van patentonderzoek bij een opleiding voor productontwerp, of het gebruik van Medline/Pubmed in de gezondheidszorg. Een verplicht middagje instructie in de bibliotheek is heus niet voldoende om studenten competent te maken in de betekenis die ik er hierboven aan gaf.
Gelukkig zijn er ook lichtpuntjes: de weblog van Sybilla Poortman mogen we wat dat betreft best in de gaten houden en ook in het boekje "Door de bomen het bos " (Maarten van Veen 2005, maar ook weer met medewerking van Albert Boekhorst) zeggen de auteurs in het hoofdstuk Een doorlopende leerlijn? een paar heel zinvolle dingen over de inrichting van onderwijs in Informatievaardigheden.

Boek: Veen, M. van (red.) (2005). Door de bomen het bos: Informatievaardigheden in het onderwijs. Open Universiteit Nederland.
Technorati tag: