zaterdag, juli 15, 2006

Welke is die mensen ingeschapen drang?

"Welke is die mensen ingeschapen drang
Die geen vervulling duldt van het begeerde,
Maar altijd van hun zwakke harten weerde
Waarnaar zij joegen, heel hun leven lang."

Aan deze regels moest ik denken toen ik de recensie van de nieuwe bundel van Hans Verhagen las in NRC Handelsblad van gisteren. Het staat er allemaal wat moderner bij Verhagen maar in essentie drukt hij toch hetzelfde uit als hij schrijft "de liefde van mijn leven wacht/en het komt niet in mij op om mijn geluk met haar te delen". En dat van de dichter die in de jaren '60 triomfen vierde als vertegenwoordiger van de nieuwe realisten. Nee, dan is deze Verhagen mij toch heel wat liever, getuige ook de volgende strofe uit zijn nieuwe bundel Draak.

We leerden altijd het verkeerde
We wisten zelf niet wat we deden
We leefden in de greep van de gereformeerden.