zaterdag, januari 28, 2006

Google : het verhaal achter het mediasucces

De paar bloggers uit de informatiewereld die ik volg, heb ik nog niet gehoord over dit boek. Dan begin ik dus zelf maar over het feit dat het inderdaad een fascinerend verhaal is. De lezer volgt Sergey Brin en Larry Page vanaf hun onderlinge kennismaking als post-doc studenten op Stanford, via hun ideeën over tekortkomingen van de bestaande zoekmachines tot aan einde 2005 als Google een beursgenoteerd miljardenbedrijf is. Je moet het boek vooral niet gaan lezen met het idee dat je veel meer te weten komt over hun technologie, want dat valt nogal tegen. Het is inderdaad een boek over het mediasucces, en dus over het 'gat in de markt' en de blinde vlek van anderen die zich al gevestigd hadden als searchengine (Yahoo, AltaVista, Excite). Wat zijn nu de leukste wetenswaardigheden die mij van het boek hebben doen genieten? In een enigszins willekeurige volgorde noem ik:
  • dus toch iets over hun technologie. Eigenlijk is het verbazingwekkend dat ik nooit eerder bedacht heb dat Googles PageRank niet alleen genoemd is naar wat het doet, maar ook naar de bedenker ervan, Larry Page
  • het geheim achter de betaalde sponsorred links (cost per click), een idee dat ze overigens hebben weggehaald bij Overture, net zoals het idee om de zoekwoorden online te veilen!
  • het gegeven dat Brin en Page hun ideeën ter verbetering van zoekmachines hebben aangeboden aan zowel Yahoo als Altavista, maar dat beide bedrijven inmiddels al niet zoveel meer zagen in verdere ontwikkeling van zoektechnologie maar zich wilden gaan toeleggen op de verbetering van hun portals met een geïntegreerd aanbod van internetdiensten.
Al met al toch zeker de moeite van het lezen waard, al moet er bij gezegd worden dat de auteurs weinig kritisch staan tegenover hun object van onderzoek. Het is dus vooral een halleluja-verhaal. Een aardige recensie in de blogsfeer is te lezen op De Nieuwe Reporter, een groepsweblog die überhaupt de moeite van het volgen waard is. Tenslotte: het origineel van het Google-verhaal verscheen als The Google Story bij Delacorte Press. De auteurs zijn David A. Vise en Mark Malseed.

Technorati Tags: ,

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Genoteerd op de lijst te lezen boeken!

Edwin

6:55 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hallo Jos,

Ik heb de Engelse versie van het boek gelezen. Van een NL-versie was in december vorig jaar nog geen sprake.

Het leest inderdaad als een spannend jongensboek, waarin Google-oprichters Sergey Brin en Larry Page wel als zeer sympatieke werkgevers worden belicht. Soms denk je bijna dat de schrijver van het boek er voor betaald is.

Neemt niet weg dat het een goed beeld geeft van de Google-organisatie en de groei die deze in 10 jaar heeft doorgemaakt. Resultaat: een marktwaarde van 126 miljard USD.

Succes met je weblog!

8:39 p.m.  

Een reactie posten

<< Home