donderdag, januari 12, 2006

Meer dan de juiste database

Onder deze wat cryptische titel geef ik ook een reactie op een aantal opmerkingen uit de comment van Edwin 'Zeeuwse Bibliotheek' bij mijn vorige post.
Natuurlijk is professioneel Information Research meer dan alleen maar het kiezen van de juiste database. Het gaat ook over correct en efficiënt gebruik ervan. Als voorbeeld ga ik hier in op het bepalen van goede zoektermen.

Naar aanleiding van de recente wijzigingen in het stelsel van zorgverzekeringen krijgt een student de opdracht om literatuuronderzoek te doen naar de manier waarop het zorgstelsel in andere landen is ingericht. De opdrachtgever geeft aan dat hij vooral ook is geïnteresseerd in Noord-Amerika (VS, Canada) en Scandinavische landen.
Afgezien van een gebrekkige oriëntatie op de zoekvraag blijkt in de eerste week dat de student ook moeite heeft om geschikte zoektermen te vinden. Behalve steenkolen-engels speelt natuurlijk ook het gebrek aan kennis van vakjargon. Voor hemzelf is dat niet direct duidelijk omdat hij ook met zijn gebrekkige zoekvocabulaire al Googelend natuurlijk altijd wel iets vindt.
Als ik hem laat zien hoe hij in de Mesh database snel de professionele zoektermen ín hun semantische context kan vinden (bijvoorbeeld hier) vallen hem de schellen van de ogen. Ook als hij géén gebruik maakt van Pubmed of Medline kan hij met de suggesties uit Mesh veel verder komen.
Dat is de essentie van mijn probleem met meta-zoeksystemen als Omega: het komt het ontwikkelen van een zoekstrategie niet ten goede. En de argeloze wetenschapper in spe heeft dat heus niet in de gaten.

Promotie in mijn eigen lessen (sorry Grada, Colleges): vooralsnog heel beperkt. Ik wacht eerst eens af wat anderen hebben op te merken. Wat dat betreft stel ik je reacties zeer op prijs, Edwin.

Technorati tag:

1 Comments:

Blogger Unknown said...

Een goed voorbeeld en daar heb je zeker een punt.Als ik zie waar inlichtingenmedewerkers het meest tegenaan lopen bij zoekvragen voor Aladin of inlichtingenbalie, is dat inderdaad vaak het vaststellen en goed gebruiken van de juiste zoektermen.

Misschien is het een idee Jos, om op termijn een blog te maken voor de opleiding, met bijdragen van het hele team. Over mijn blog hebben we het intern ook gehad en daar zitten toch nog wel haken en ogen aan. Enerzijds is het een persoonlijk ' speeltje ' met mijn werk als kapstok maar het heeft ook de potentie een nuttige tool en uithangbord te zijn voor de bibliotheek. Dan krijg je weer wel te maken met randvoorwaarden etc. We opereren nog in een grijs gebied...maar ik heb er alle vertrouwen in dat er iets uit voort zal komen.

11:20 a.m.  

Een reactie posten

<< Home