dinsdag, januari 17, 2006

Google Personalized Search

Ik heb toch sterk de indruk dat je nogal moet oppassen met Google Personalized Search. Op de helppagina wordt gesuggereerd dat de ranking van de resultatenlijst wordt beïnvloed door de zoekgeschiedenis. Nu is het inderdaad zo dat de resultatenlijst bij Personalized Search afwijkt van die bij Classic Search maar uit een paar proefjes blijkt dat de hoogste relevantie toch echt wordt bereikt op het moment dat ik uitgelogd ben! Ter toelichting: zoals iedereen zoek ik zo af en toe eens naar mijn eigen naam (tussen "quotes") om te controleren hoe de ranking van mijn eigen pagina's is. Personalized Search blijft bij mij bovenaan 2 pagina's geven die sinds een jaar niet meer bestaan, en die ik dus ook niet aanklik. Zodra ik uitgelogd ben is de eerste hit die van een afbeelding op Flickr, gevolgd door het adres van deze blog. Trouwens: MSN Search zet die (volledig terecht, op basis van hyperlinks) helemaal bovenaan. Ik heb al eens eerder opgemerkt dat de relevantie van MSN Search die van Google lijkt te gaan overtreffen.