woensdag, september 19, 2012

Dag 1 van IMCW

Grappig. Ik weet zeker dat Paul Nieuwenhuysen van de Vrije Universiteit Brussel ons (Peter Becker en mij) minstens van naam kent (hij is lid van de redactie van IP) maar we hebben elkaar nooit eerder ontmoet. Daarvoor moesten we helemaal naar Ankara waar hij vanmiddag een workshop gaf. Het werd een hartstochtelijk pleidooi voor het integreren van discovery tools in zoekmachines. Daarin schieten de grote zoekmachines namelijk schromelijk tekort volgens Paul en tegelijkertijd blijven bibliotheken vasthouden aan een ouderwets concept van browsen/grasduinen terwijl het grote publiek de voorkeur geeft aan search.

Wat de grote zoekmachines volgens hem vooralsnog missen is clustering, visualisatie en het sociale aspect van het www. Ik kan me grotendeels vinden in zijn analyse maar ik pas als hij zegt dat search alleen maar meer leading wordt. Ik zie genoeg onderzoeken waaruit blijkt dat mensen zich bij het zoeken naar informatie zich juist ook laten leiden door tips uit hun sociale omgeving, al of niet die op het web. Bovendien geven resultaatlijsten van zoekmachines tegenwoordig al lang mogelijkheden genoeg om via hyperlinks verder te browsen naar interessante documenten en sites waarbij serendipiteit heus niet altijd echt toeval is.

Wel was zijn voordracht een gloedvol betoog dat uitdaagde om goed na te denken over hoe het nu echt zit. Zijn analyse dat wetenschappelijke zoekmachines steeds meer beinvloeden wat wetenschappers vinden en dus lezen en citeren, wat vervolgens de ranking in de resultatenlijsten weer beinvloedt, is er bovendien zonder meer eentje om te onthouden

Labels: