Zoeken met onderwerpsgidsen voor het www
Iedereen kent het verschijnsel van een overdaad aan hits bij het doorzoeken van het www met een zoekmachine. De meest genoemde oplossing voor het verdwalen in die overvloed aan hits, is het gebruik van een Onderwerpsgids oftewel een Directory. Vrijwel alle grote zoekmachines bieden ook een directory, al moet je in veel gevallen áchter het openingsscherm zoeken om hem te vinden. Zo vind je hem bij Google.com onder de kop ‘more’.
Een directory is een overzicht van webpagina’s dat is georganiseerd in rubrieken (‘categories’). In plaats van te zoeken met woorden, kun je al bladerend naar het onderwerp van jouw interesse zoeken (browsen). Dat heeft vooral voordelen als je op zoek bent naar een onderwerp waarmee je niet zo goed bekend bent, en waarvan je dus ook de meest geschikte zoekwoorden niet kent. Daarnaast hebben directories het voordeel dat de websites worden geselecteerd door mensen (kwaliteitscontrole) en dat ook het toekennen van een rubriek of onderwerp is gebaseerd op menselijke analyse en interpretatie (verhoogt de relevantie van het zoekresultaat).
Dat is allemaal de positieve kant van het verhaal, de negatieve kant is dat de meeste rubrieken zo ver onderverdeeld zijn in subrubrieken dat je al browsend heel snel de weg kwijt raakt. En in sommige gevallen is het zelfs al moeilijk om te bepalen in welke hoofdrubriek je een bepaald onderwerp moet zoeken. Welke buitenstaander zou bedenken dat sites met betrekking tot archivering en archiefwetenschappen bij de Google Directory zijn ondergebracht in de afdeling Reference, maar dat geschiedwetenschap is ondergebracht bij Society, terwijl er ook een rubriek Science bestaat?
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home