maandag, juli 04, 2005

Google Print Search

Verbazingwekkend wat je allemaal achter de knop 'More' bij Google vindt. Werden we rond kerst verrast met Google Scholar (citaatzoeken eindelijk mogelijk voor Jan met de Pet), sinds enige weken is er de beta-versie van Google Print Search. Met behulp van Google zoeken in de volledige tekst van gedrukte boeken! In je resultatenlijst links naar bibliografische gegevens van het boek waar je zoekwoorden in voorkomen. En per titel vervolgens doorklikken naar de Table of Contents, online recensies en andere sites waar het boek wordt genoemd. Het moet niet gekker worden!

Bij al dit soort handigheidjes is het artikel "The design of browsing and berrypicking techniques for the online search interface"
(Marcia J. Bates, 1989) voor mij altijd een ijkpunt. Gezien de status die dit artikel nog steeds heeft, mag je er vanuit gaan dat de standaardwerken op het gebied van online information retrieval dit artikel nog altijd wel ergens vermelden. Mijn zoekactie met als enige zoekwoorden 'BERRYPICKING' en 'BATES' levert 12 resultaten op die het voor mij niet moeilijk maken om een keuze te maken uit de engelstalige vakliteratuur die ik volgend studiejaar zou kunnen gaan gebruiken. Ik weet niet of mijn studenten hier nu wel zo blij mee zijn!